Motion till Kyrkomötet
2005:65
av Evert Josefsson och Bo Hanson
Minimering av konflikterna på kyrkans arbetsplatser

Mot 2005:65

Förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att lämna förslag om hur kyrkoordningen kan ändras eller att utforma anvisningar, så att konflikter på kyrkans arbetsplatser minimeras.

Motivering

Genom media och vid kontakter med anställda och förtroendevalda i Svenska kyrkan nås man av budskapet, att det är ovanligt många personalproblem och problem med förtroendevalda. ”Kyrkorådens ordförande avgår”, ”Kyrkoherden går i väggen”, ”Prästens fru lämnar Svenska kyrkan” är tyvärr alltför vanliga rubriker.

För det första måste kyrkoherdens ställning till sin arbetsgivare, församlingen, förtydligas. Om kyrkan vill vara en demokratisk organisation, så måste kyrkorådsledamöterna få känna att de kan påverka arbetet i församlingen.

Det är även frustrerande för kyrkorådets ordförande liksom för en arbetsledare, när en anställd inte lämnar korrekta uppgifter i sin reseräkning med hänvisning till sin tystnadsplikt. Alla prästens hembesök kan inte vara så hemliga, så att ordföranden måste attestera med hänvisning till sitt förtroende för den anställde. Diakonens resor måste kunna redovisas, så att dennes arbetsledare är beredd att attestera. Det finns ju tystnadsplikt även i det övriga samhället, där sådant löses på ett smidigt sätt.

Innan kyrkan anställde dagens personalgrupper, så hade man i många församlingar en aktiv grupp lekfolk som tog initiativ och gick in med frivilligt arbete. De s.k. frivilliga har blivit färre, men det uppstår ibland konflikter när församlingsmedlemmar tar initiativ, som personal inte orkat utföra. Svenska kyrkan borde utvecklas så att anställda och kyrkfolk, inklusive de som är förtroendevalda, kunde arbeta som ett arbetslag!

Viskafors och Göteborg den 23 juli 2005

Evert Josefsson Bo Hanson